Draghund-Grönt kort

Dragsektionen Österåkers Brukshundklubb erbjuder kurs för Grönt Kort.

Tid: 15 maj kl 18:30 – 21:00 & 18 maj kl 9:00 – 12:00

Antal gånger: Kursens första tillfälle är teori i ÖBK's klubbstuga utan hund. Andra tillfället är praktiska övningar tillsammans med hund vid ÖBK's klubbstuga.

Instruktör: Caroline Hubenette & Helena Sjögren

Kursavgift: 600 kr + medlemskap, betalas in på BG 5283-0239 eller Swish 123 399 61 13

Medlemsavgift: För att gå kurs hos oss krävs fullt betalande medlemskap i SBK eller SHU, läs mera under medlemskap.

Information:Grönt kort är en kortare utbildning som är ett måste för att kunna få tävla i officiella draghundstävlingar inom Sverige. För att tävla i barnklass och motionsklass krävs inte grönt kort.

I kursen ingår bestämmelser, regler, uppförande på tävlingsområdet, allmänt om att tävla med draghund.

Hundskötsel vid drag samt en del tips och råd som är nyttiga att ha med sig ut på tävling, men även nyttig information även om det inte finns tävlingsambitioner.

Utbildningens första del är ett teoripass följt av ett tillfälle där du praktiskt får träna med egen hund inom dragsport. Utbildningen kommer att hållas i Österåkers Brukshundklubbs klubbstuga. Praktisk information skickas ut veckan innan kursstart.

Förberedelser: Orientera dig gärna på Draghundsportförbundets hemsida: www.draghundsport.se

Läs gärna igenom information om Grönt kort och tävlingsregler samt på Jordbruksverkets hemsida gällande hundhållning i allmänhet.

Ta med dig din egen utrustning så som tex dragsele, draglina, kickbike, cykel etc. till andra tillfället.

Fika och vatten till hundarna finns på plats. Fika och frukt ingår i kursavgiften.

Välkommen!

Caroline Hübenette & Helena Sjögren

Du anmäler dig till kursen genom formuläret nedan, där du också kommer i kontakt med Caroline Hubenette